Van egy Vectra A-m, 1995-ös, ami már 300.000 Km-t futott, de szépen muzsikál. C16NZ motorról van szó, 1.6-os. Január óta LPG üzemmel is megy. Tavaly 15W-40-es olajat használtam Valvoline Maxlife-ot, amivel szinte semmit nem fogyasztott, elégedett voltam vele. Majd valaki javaslatára 10W-40-re váltottam, mert azt mondta, hogy az nem erőlteti annyira a motort télen. De ezzel az olajjal jobban megnőtt a fogyasztása is sajnos. 1000 Km-terenként 4-5 deci, míg a 15W-40-essel szinte alig volt mérhető. Kérdésem az lenne,hogy használhatom-e a 15W-40-es olajat az említett márkából, mert az kevesebbet fogyaszt, vagy tényleg nem olyan jó, mint a 10W-40. Kérem, segítsen eldönteni ezt. Köszönöm előre is válaszát.
Ismét bebizonyosodott számunkra, hogy egy idősebb autóba nem felelnek meg az újabb feljesztésű vékonyabb olajok. Menjünk vissza az időben egy kicsit. 1998-ban szinte még ismeretlenek voltak a 10W-40-es viszkozitású olajok, nem beszélve az 5W-40-ről. Az autógyártók a motorjaik tervezésénél azzal számoltak, hogy 15W-40-es viszkozitási osztályú olajjal üzemeltetik autóikat. Ennek megfelelően az olajellátó rendszer minden egyes elemét erre tervezték és méretezték. A másik oka a magasabb viszkozitású olajok alkalmazásának abban rejlett, hogy az akkori gyártástechnológia adta tűrések és illesztések még nem tették lehetővé a mai finom illesztések elérését, így a motorolajnak a kenési, hűtési feladata mellett jelentősebb szerepet kapott a tömítés. Ekkor azonban még nem is gondoltak arra, hogy ezek a motorok egyszer elérik majd a 300.000 futott kilómétert és a kopások a motorban még jobban előtérbe helyezik az olaj tömítő szerepét.
A 10W-40-es olaj használatával a téli hidegindítás valóban kedvezőbb kenési körülményeket biztosít a motor számára, mivel az indítomotor a 10W-40-es viszkozitású hideg olajat könnyebben átforgatja, így az indítomotor áramfelvétele az akkumlátorról kisebb lesz és az olaj előbb eljut a kenési helyekre. Így a hidegindítás okozta kopások jóval kisebbek lesznek. Azonban üzemmeleg állapotban ez az olaj vissza "hígul" így a nagyobb illesztési hézagokon jobban el is szökik és az égéstérbe kerülve elég. A 10W-40-es olajok minőségüket tekintve, mindig jobb minőséget képviselnek, de csak azokon a helyeken, ahol a fizikai paramétereik megfelelnek az elvárt igényeknek. Itt egy jó megoldás lehet, a visszatérés a 15W-40-es viszkozitású olajra. Hivatalból azonban nem mondhatom, hogy a versenytársunk 15W-40-es olaját alkalmazza, de mivel mindenképpen szeretnék a segítségére lenni, ezért ajánlanék Önnek egy alternatív megoldást, amely alkalmazásával minden problémája egyszerre megoldódik. Javasolnám Önnek a TITAN CFE MC 10W-40 termékünk alkalmazását. Igaz, hogy ez a termék is a 10W-40-es viszkozitási osztályba tartozik, de a piacon található hasonló viszkozitású termékekhez képest ez szilárd kenőanyag adalékot tartalmaz, ezáltal csökkenti a kopást, a motorzajt, sokkal jobban tömít, ugyanakkor a téli hidegindítást is megkönnyíti. Ha kipróbálja ezt a terméket, garantálom, hogy többet más olajat nem is akar majd használni ebbe az autóba.
Üdvözlettel: Olajszaki!