Lada Niva kardán kenési kérdésem van. Kardános szakirodalom kizárólag lítiumbázisú, és MOS2 adalék mentes zsírt javasol. Miért káros a MOS2 jelenléte? Az új kardánt figyelve a zsírzást sűrűn igényli, viszonylag nagy a szög (hajtó és hajtott egység nem egy tengelyen), magas az üzemi melegedése a csuklóknak és a csúszka résznek. Most kb. 1000 km után érzem a vibráció erősödését, és a melegedést. Friss zsírzás után kisimul a futás. Milyen terméket javasol, hogy tartósabb legyen a hatás?
A kardán tengelyek csapágyazása tűgörgős csapágyakkal van megoldva, ahol a tűgörgők eléggé érzékenyek a kenőanyag minőségére. A MoS2, vagy grafit tartalmú kenőzsírok alkalmazásának elkerülését azért nem javasolják, mert a bennük lévő MoS2, vagy grafit adalék, mint szilárd kenőanyag a nagy sebességű csapágyazott alkalmazásokban már negatív hatást váltanak ki a gépelemek élettartamára vonatkozóan. Ugyanis nagy sebességeknél a szilárd kenőanyag tartalom már károsítja a futópályákat, illetve a gördülő elemeket. Ezért nem is szokás a nagy fordulatszámú csapágyakba szilárd kenőanyag tartalmú kenőzsírokat javasolni. A vibráció és a melegedés valószínűleg már abból jön, hogy a bejuttatott kenőanyag már nincs a helyén, amely jöhet a víz általi kimosódásból, vagy a forgás miatti kiverődésből. A lítiumos zsírokat általában azért javasolják, mert nagyon jó a hőálló és korróziógátló tulajdonságuk. Viszont ha ezek 90C-ok fölötti üzemi hőmérsékleteken vízzel érintkeznek, akkor nagyon könnyen elvesztik kenőképességüket és elfolynak a kenési helyről. Javasolnám Önnek kipróbálásra a Renolit BFX, vagy Renolit CEP 2 termékeinket, amelyek Lítium/Calcium vegyes bázisú szappan sűrítőre épülnek és egyesítik a két különböző szappantípus előnyeit. A Calcium szappan nagyon jó vízállósággal és tapadó képességgel bír, így a vízkimosódásnak rendkívül jól ellenáll. Ezek a zsírok kb. 5-ször kevesebb után kenést igényelnek, mint a lítiumos társaik.
Üdvözlettel: Olajszaki!