27 éves 105-ös Skodába úgy gondoltam Valvoline Maxlife 10W-40-es olajat teszek. Három tapasztalt szerelő is azt mondta, maradni kellett volna a 15W-40-es olajnál. Én ezzel nem értek egyet, de a következő cserére kinéztem a Formel Plus 15W-40-et. Kérdésem: egyetért-e a választásommal és utántöltésre majd használhatom-e a maradék 10W-40-es olajat. Valóban keverhető bármilyen motorolajjal? Sehol nem találok róla viszkozitási adatokat, pedig érdekelne.
"És" valójában Ön mit is tapasztalt az olajjal kapcsolatban, annak ellenére, hogy a tapasztalt szerelők ezt mondták? Azért, mert a Skoda 105 egy régi konstrukció, még nem biztos, hogy az 1985-ös időkben elérhető kenőanyagok a legjobbak az akkori motorokhoz. Kíváncsi lennék azonban arra, hogy milyen alátámasztott érvekre alapozva mondták Önnek azt, hogy a 15W-40-est kellett volna használnia. Én egyetlen elfogadhatót sem tudnék Önnek arra mondani, hogy miért is lenne jobb a 15W-40-es teljesen ásványolaj alapú termék, mint egy 10W-40-es rész-szintetikus. A 15W-s olajok alapvető hátrányai: rosszabb hideg folyási tulajdonságok, ebből következően magasabb viszkozitás alacsonyabb hőmérsékleten (magasabb belső ellenállás), emiatt lassabban keni körbe a motort indítás után, nagyobb terhelést kap az indítómotor és az akkumulátor. Lassabban melegszik fel az olaj és a motor is. Többlet üzemanyag fogyasztás. Gyengébb alapolaj minőség, amely nem bírja annyira a nyírásokat, magas hőmérsékleteket, és a párolgási vesztesége is jóval magasabb. Üzemi hőfokon 100 fok (SAE 40), viszont ugyanabban a viszkozitási osztályban van, mindkét olaj. (SAE 40: 12,5 mm2/s < x < 16,3 mm2/s). Mindezeket még lehet fokozni azzal, hogy ha nagyon szélsőséges szeretnék lenni, akkor én egy SAE 5W-50-es olajat raknék ebbe az autóba, mivel itt figyelembe venném azt, hogy télen hideg időben az olaj jó folyási tulajdonságokkal rendelkezzen és a motor a hideg indításkor a lehető legkisebb kopásokat szenvedje el (ugyanis a legnagyobb kopásokat a motorokban a hideg indítások okozzák), valamint figyelembe venném azt is, hogy a Skoda 105-nek a motor hűtési rendszere nem a világ legjobban kivitelezett alkotása volt, emiatt gyakran előfordul ennél a modellnél a motor túlmelegedése, illetve magasabb hőmérsékleteken való üzemelése. Ez ellen a SAE 50-es osztállyal venném fel a harcot, mivel ez 100 fokon egy, a 40-nél magasabb viszkozitási értéket ad, amely biztosabb kenést (vastagabb olajfilmet) biztosít. (SAE 50: 16,3 mm2/s < x < 21,9 mm2/s). Ezen motorolaj viszkozitási osztályok közül egyik sem a "high-tech" "Fuel Economy" üzemanyag takarékos motorolajok közé tartozik, de ennél a modellnél nem is ez a fő szempont.
Gondolom a válaszom első feléből kiderült az "egyetértésem" a témáról. Én sem tartom indokoltnak a 15W-40-es olaj alkalmazását. Ettől függetlenül a két olaj keverhető egymással és nem fog semmi problémát okozni a két motorolaj összekeverése. A Titan Formel Plus 15W-40-es olajunk viszkozitási adatai: 40C-on: 103 mm2/s, 100C-on: 14,3 mm2/s.
Üdvözlettel: Olajszaki!