1974-es Honda CB 360 léghűtéses motoromhoz keresem a megfelelő olajat. Gyári ajánlás: 10W-30, 10W-40, high detergent premium quality. A motor érzékeny a vezérmű tengely siklócsapágy kenésére. Emiatt fórumokon 5W-40-et, mások 20W-50-et ajánlanak. Hol lehet az igazság?
Először is az igazság mindig odaát van. Na de félre téve a viccelődést, önmagában a viszkozitási osztály nem mérvadó. Megvizsgálandó dolgok a motorolaj kiválasztása előtt:
1. Milyen állapotban van a motorom? Mennyit futott, volt e rajta motorfelújítás, milyen kivitelű (2 vagy 4-ütemű, lég, vagy vízhűtéses), stb.
2. Hogyan használom? (Városban, hosszú túrákon állandó haladással, pörgetve tőgázon stb.)
3. Milyen eddigi tapasztalataim voltak az előzőleg használt olajokkal?
A vezérműtengely kopásának problémája nem csak ennél a motornál egyeid jelenség. Szinte minden belsőégésű vezérművel rendelkező motornál a legnagyobb kopást a vezérmű és annak csapágyazása szenvedi el. A 10W-30-at ebben a korban már túlzottnak tartom, főleg hogy egy léghűtéses motorról beszélünk. A léghűtéses motoroknál a legnagyobb probléma, hogy az olajok jóval magasabb hőmérsékleteken dolgoznak, mint a vízhűtéses társaiké. Emiatt az olaj sokkal nagyobb hőterhelésnek van kitéve, ami miatt gyorsabban öregszik és a vastagsága is jóval alacsonyabb. Emiatt az 5W-40, illetve a 10W-40-es vagy esetleg még a 10W-50-es olajok jöhetnek leginkább szóba. Hideg indítás szempontjából mindenképpen az 5W-40-es a legjobb, míg nagy melegben és folyamatos magas terhelés esetén a 10W-50-es. Ebből a három viszkozitási osztályból nyugodtan választhatja bármelyiket, a lényeg hogy "Full-Synthetic"-us legyen. Mivel ezek hőmérséklet állósága a legkiválóbb minden szempontból. Termékeink közül tudom javasolni a SILKOLENE PRO 4 PLUS 5W-40, Silkolene PRO 4 10W-40 XP, vagy a SILKOLENE PRO 4 PLUS 10W-50 termékeinket.
Üdvözlettel: Olajszaki!