Szeretnék egy kis belelátást nyerni a motorolajok tulajdonságaiba. Az olajok adatlapjain megadnak kinematikai viszkozitás értékeket 40°C és 100°C-on. Amennyire általam ismert fogalmak ezek, a kinematikai viszkozitás az olaj „folyékonyságát” adja meg. Kérdésem ebből fakad: Adott egy 10W-60-as motorolaj, melynek a biztonsági adatlap szerint a 40°C hőmérsékleten mért kinematikai viszkozitása ~150 mm2/s. Ellenben egy átlagos 10W-40-es motorolajé 100 mm2/s körül van (nem is beszélve az 5W-40-es olajakról, melyeknek 80 körüli ugyanez az érték). Valóban lehet ilyen hatalmas különbség két 10W-s olaj között, vagy ezek az adatok inkább csak félrevezetőek a földi halandók számára?
Maga szerint egy ilyen 10W-60-as motorolaj (mely az autómnak a kizárólagos gyári előírása) képes téli időjárási viszonyok között (akár egy csípős reggeli -20°C-os kinti hőmérséklet esetén) hidegindításkor ugyanolyan kenést biztosítani, mint tegyük fel egy 10W-40-es? Hisz ha nem tévedek, ez a kinematikai viszkozitás sokat elárul arról, hogy milyen gyorsan tudja az olajszivattyú az olajat eljuttatni mindenhova.
A melegoldali viszkozitással ellenben nagyon félve játszanék csak, (bár erről rendkívüli módon megoszlanak a vélemények), de a kérdéses motor információim szerint rendkívül magas üzemi hőmérsékletű, és ezért igényli a 60-as melegoldali viszkozitást. Ezek miatt némileg tanácstalan vagyok, 2004-es Alfa Romeo 156 2.0 JTS autómba milyen olajat használjak.