Olajszaki

a Fuchs-Oil kenőanyag szakértő blogja

Opel Calibra 2.0i 16V (1993)

2012. január 09. 15:07 - Olajszaki Fuchs Oil

Egy c20xe motoros 19 éves opel calibrához kérdezném összehasonlításképpen, hogy melyik lenne jobb a motoromnak a következő szempontok szerint:

Viszkozitás osztály: SAE 10W-40, Sűrűség: ASTM D4052 873 kg/m3, Viszkozitás 40 oC-on: ASTM D445 95.3 mm2/sec, Viszkozitás 100 oC-on: ASTM D445 14.3 mm2/sec, Viszkozitási index: ASTM D2270 153, Lobbanáspont: ASTM D93 202 oC, Dermedéspont: ASTM D97 -36 oC, Teljes bázisszám

Viszkozitás osztály: SAE 10W-40, Sűrűség: ASTM D4052 873 kg/m3, Viszkozitás 40 oC-on: ASTM D445 95.3 mm2/sec, Viszkozitás 100 oC-on: ASTM D445 14.3 mm2/sec, Viszkozitási index: ASTM D2270 153, Lobbanáspont: ASTM D93 202 oC, Dermedéspont: ASTM D97 -36 oC, Teljes bázisszám

Kérdését nem igazán értem, mivel a megadott paraméterek mindkét leírt esetben ugyan azok. Nem a kettő közötti különbségre volt kíváncsi? Amely értékek az összehasonlításkor csak másodlagosak a motorolajoknál, azok a következők: Sűrűség, Viszkozitás 40 oC-on, Dermedéspont.

Elsődleges paraméterek:

- SAE viszkozitási osztály: Ez megadja az olaj folyási tulajdonságainak jellemzőit. Hogy viselkedik hidegben, illetve az üzem meleg körülmények között.

- Viszkozitás 100 oC-on: Igaz, hogy ez csak egy laborban mért érték, de ebből következtethetünk arra, hogy a motorolaj üzemi körülmények között milyen folyási tulajdonságokkal rendelkezik. Minnél kissebb ez a szám, annál kisebb a felületeket elválasztó olajfilm vastagsága, annál kevésbé látja el tömítő tulajdonságait, annál alacsonyabb az olajnyomás stb. Viszont sokkal jobb az üzemanyag megtakarítási mutatója, kevesebb mechanikai veszteséget okoz a szivattyúzhatóságával.

- Viszkozitási index: Minnél nagyobb, annál jobb a hőmérséklet változással szembeni érzéketlensége az olajunknak. Tehát a nagy hidegben kisebb mértékben lesz hajlamos a "besűrűsödésre", nagy melegben pedig a "fel hígulásra". Így kenési tulajdonságait szélesebb hőmérséklet tartományban tudja ellátni, mint az alacsonyabb indexel rendelkező társai. Ezzel az értékkel viszont könnyen be is csaphatnak bennünket, mivel adalékolással alacsonyabb minőségű alapolajokat is jelentősen lehet javítani. A legjobb, ha az alapolaj már önmagában is magas viszkozitási indexel rendelkezik és ehhez csak kisebb mértékben adnak viszkozitás index növelő polimereket. 

- Lobbanáspont: Minnél magasabb, annál kisebb lesz az olaj párolgási vesztesége. Ezt az alapolaj minősége nagyban befolyásolja.

- Teljes bázisszám: A motorban üzem közben keletkező savas égéstermékek semlegesítésére szolgáló puffer tartalom. Minél nagyobb ez a szám, annál hosszabb ideig fogja a motor belsejének korrózióvédelmét ellátni a motorolaj.

Ezek alapján a TITAN SYN MC 10W-40 termékünk alkalmazását javaslom.

Üdvözlettel: Olajszaki!

komment
Címkék: Autós
süti beállítások módosítása