Köszönöm a mappát és a kenési lapokat. JD 6930-as traktorom van. Kérdésem, hogy a katalógusban ajánlott JD Plus-50 II SAE 15W-40 és a JD Plus-50 SAE 15W-40 motorolajok között mi a különbség jellemzőkben és árban is? Válaszát köszönöm.
Remélem hasznosnak találja a kenési lapokat és a mellékelt információkat. Gondolom, hogy a gyári olajok ajánlóban találta meg a JD Plus-50 II terméket. Ez a termék a JD P-50 továbbfejlesztett változata. Ez azért jött létre, hogy a legújabb JD motorok teljesíteni tudják, majd a legújabb károsanyag kibocsátási határértékeket, mely majd csak 2014/2015-ben lép életbe. A JD Európában 2010-től kezdte el forgalmazni azokat a traktorokat, amelyek motorjainak károsanyag kibocsátása megfelel majd a TIER IV előírásoknak. Ennek az előírásnak való megfeleléshez mind a motorgyártók, mind pedig az üzemanyag és kenőanyag gyártóknak meg kell tenniük a megfelelő lépéseket. Motor oldalról olyan füstgáz utánkezelő berendezéseket kell beépíteniük, amelyekkel drasztikusan tudják csökkenteni a dízel részecskék, a korom és a NOx-ok mennyiségét. Erre különböző módszerek vannak már, amelyek vagy önmagukban, vagy valamilyen párosításban tudják elérni a kívánt kibocsátási értéket. Ilyen rendszerek az EGR (füstgáz-visszavezetés), SCR (Szelektív nitrogén oxid katalizátor), DPF (Dízel részecskeszűrő), DOC (Dízel Oxidációs Catalizátor), TWC (Háromutas katalizátor). Ahhoz, hogy ezek a rendszerek a lehető legjobb hatásfokkal és a leghosszabb élettartammal működjenek alacsony kéntartalmú üzemanyagok és alacsony hamutartalmú motorolajok szükségessek. Üzemanyagok esetén ez 10 ppm (milligramm/kg) alatti kéntartalmú gázolajat jelent. Motorolajok esetében a Low SAPS (alacsony hamutartalmú olajok) kritériumnak megfelelő olajok alkalmazása elengedhetetlen. A Low SAPS nem jelent mást, mint alacsony szulfáthamu, kén és foszfor tartalmú motorolaj. Ilyen motorolaj alkalmazásakor az elégett motorolaj nem képez nehezen áltávolítható lerakódásokat, sem a motorban, sem pedig a füstgáz utánkezelő berendezésekben, így növelve azok élettartamát, továbbá alacsonyabb lesz a korom, a dízel részecskék és a NOx-ok mennyisége is.
Jelenleg azonban ha gépkönyv nem írja, hogy az adott típus TIER IV-es emissziós motorral van szerelve, akkor semmi sem indokolja a JD P-50 II motorolaj, vagy ennek megfelő minőségi elfogadású más motorolaj alkalmazását. Ehhez tartozó nemzetközi motorolaj minősítések: ACEA E6, E9, API CJ-4. A TIER III-as emissziós motorokhoz teljesen megfelel az ugyan csak hosszú csereperiódusú ACEA E7, API CI-4, CI-4 Plus minőségű motorolaj a JD által megadott feltételekkel akár 500 üó-ig is. Az árában azonban úgyis látszik a két termék közti különbség. Az AGRIFARM MOT 15W-40-es termékünk tökéletes a fent említett típusba, hacsak a gépkönyve nem hivatkozik a TIER IV emissziós kibocsátásra.
Üdvözlettel: Olajszaki!